Referenssit

Nesteen asemaverkoston tietojärjestelmät käytössä 24/7/365

Konehuone on auttanut Nestettä turvaamaan asemaverkostonsa liiketoimintaa ja myyntiä sekä rakentamaan yrityksen tulevaisuuden tarpeita palvelevaa arkkitehtuuria jo 25 vuoden ajan. Nesteen Suomessa, Venäjällä ja Baltian maissa sijaitsevan noin 1.100 liikenne- ja automaattiaseman tapahtumat sekä korttilaskutus tuotetaan Konehuoneen suunnittelemasta järeästi klusteroidusta palvelin- ja tallennusratkaisusta.

Asematapahtumajärjestelmä ja korttilaskutusjärjestelmä ovat Nesteen asemaverkoston myynnin ja sujuvan asiakaspalvelun keskiössä. Nesteellä on Suomessa noin 800 aseman verkosto sekä 300 liikenne- ja automaattiasemaa Venäjällä ja Baltian maissa. Konehuone auttaa Nesteen tietohallintoa uudistamaan ympäristöä parhaiden käytäntöjen mukaisesti sekä turvaamaan liiketoiminnan jatkuvuuden.

”Arvostamme Konehuoneen ammattilaisten erikoisosaamista ja palveluasennetta. He tuntevat tarpeemme ja IT-infrastruktuurimme jo 1990-luvulta saakka”, sanoo Nesteen IT-infrastruktuuripalveluista vastaava päällikkö Olli Forsander. ”Kuusi vuotta käytössä olleen palvelinlaitteistomme elinkaari oli loppumassa, ja päätimme uudistaa asemaverkostomme liiketoiminnan kannalta kriittisen tärkeän asematapahtumien ja korttilaskutuksen tietojärjestelmien tietokanta-alustan sekä arkkitehtuurin.”

Liiketoiminta ei salli viiveitä

Nesteen organisaatiossa on hyödynnetty useita eri sukupolven IBM Power -palvelimia Suomessa, Venäjällä ja Baltian maissa. Konehuoneen asiantuntijat suunnittelivat Nesteelle 1990-luvulla ensimmäiset IBM-palvelinympäristöt taloushallinnon ohjelmistojen tuotantoon.

Nesteen asemaverkosto palvelee asiakkaita 24/7, ja asiakastapahtumien sekä korttilaskutuksen automaatioaste
on korkea.

”Konehuone on sitoutunut kehittämään arkkitehtuuristamme laadukkaamman ja modernimman.”

”Asemillamme on yli puoli miljoonaa transaktiota joka päivä. Tapahtumia ja korttimaksuja on koko vuoden ympäri
myös öisin. Tapahtumien ja datamäärien käsittelyn pitää sujua tehokkaasti. Tarvitsemme korkean käytettävyyden
teknologiaa, jotta tietojärjestelmät toimivat luotettavasti vuorokauden ympäri. Olemme todenneet IBM:n laitteistot erittäin luotettaviksi, ja niiden huoltotarve on ollut myös vähäistä”, sanoo Forsander. ”Palvelinympäristömme elinkaari oli loppumassa, ja lähdimme kartoittamaan laitteiston uudistamista.”

Neste hyödynsi Konehuoneen asiantuntijoiden osaamista jo esisuunnittelussa. ”Sovellusten toimivuus uudessa arkkitehtuurissa varmistettiin ja testaus sujui erittäin hyvin. Konehuone oli mukana kaikissa työvaiheissa, ja he toimivat joidenkin vaiheiden päätoteuttajina. IT-arkkitehtuurimme tärkeimmät kulmakivet ovat ilman muuta tietojärjestelmien korkea käytettävyys sekä toimivuus. Liiketoiminta ei anna yhtään viivettä anteeksi.”

Tilannekuva jatkuvasti tiedossa

Nesteellä on miehitettyjä palvelu- sekä miehittämättömiä automaattiasemia. Enemmistö asemista on vuorokauden ympäri toimivia automaattiasemia. Kauppa ei käy ilman toimivia tietojärjestelmiä.

Palvelin- ja tallennusarkkitehtuurin suunnittelussa vaaditaan osaamista, jotta Nesteen tarpeisiin räätälöityjen sovellusten käytettävyys on korkealla tasolla. Konehuone hyödynsi myös historiatietoa arkkitehtuurin suunnittelussa. Konehuoneen asiantuntijat suorittivat migraation vanhoista palvelimista uusiin Power-palvelimiin, ja tekivät kattavan järjestelmätestauksen eri komponenttien ja tietokantojen osalta. Klusteroinnit rakennettiin modernin tekniikan mukaan, ja Konehuone varmisti tietojärjestelmien toimivuuden uusissa käyttöjärjestelmäversioissa ja klusterointiratkaisuissa.

Uudistettu palvelinarkkitehtuuri tarjoaa suorituskykyä ja kapasiteettia Nesteen asiakastapahtumien ja korttimaksamisen pyörittämiseen. Konehuone toimittaa Nesteelle säännölliset raportit, jotka näyttävät tilannekuvan sekä tarjoavat tietoa arkkitehtuurin toimivuudesta. Neste käyttää myös ulkoisen konesalikumppanin palveluita. ”Konehuoneen ja konesalikumppanimme Capgeminin välinen yhteistyö toimi erittäin hyvin”, korostaa Forsander.

”Konehuone on sitoutunut kehittämään arkkitehtuuristamme laadukkaamman ja modernimman.”
– Olli Forsander, Neste Oyj

Tulevan liiketoiminnan varmistamista

Korttilaskutus- ja taustajärjestelmäkokonaisuus välittää tietoa siitä, mitkä maksukortit ovat sallittuja. ”Valtaosa maksuista tapahtuu korteilla”, sanoo Forsander. ”Maksuissa käytetään eri tekniikoita, ja me varmistamme luvat maksujen suorittamiseen sekä korttien kelpoisuuden. Asematapahtumajärjestelmämme on integroitu korttilaskutukseen ja korttilaskutus on kytketty edelleen talousjärjestelmiimme. Pyrimme jatkuvasti tehostamaan korttikaupan hallintaa.”

Uudistetun arkkitehtuurin tuotantokäyttö alkoi alkuvuonna 2018. ”Halusimme minimoida riskit myös järjestelmien yliheittojen osalta”, sanoo Forsander. ”Konehuoneen suunnittelemat palvelin- ja tallennusarkkitehtuurit ovat toimineet erittäin luotettavasti, ja meillä on myös palautumissuunnitelma mahdollisten poikkeustilanteiden varalle. Teknologian päivitys oli myös kustannustehokasta, ja hanke pysyi budjetissa.”

Nesteen asemaverkosto on kasvanut maltillisesti, ja uudet asemat voidaan liittää IT-ympäristöön ketterästi. ”Haluamme tuottaa asiakkaillemme yhä parempaa palvelua. Mobiilimaksaminen yleistyy asemillamme nopeasti, ja se kasvattaa datamääriä. Meillä on aiempaa parempi näkyvyys tapahtumiin ja laskutukseen. Myynnistä saamme nopeammin tarkempaa tietoa. Panostamme myös lisäpalveluihin, ja hyödynnämme esim. ajoneuvojen tunnistamistekniikoita.” Tunnistautumistekniikkaesimerkkinä on Truck+ ammattiliikenteelle, joka tekee tankkauksen helpommaksi, nopeammaksi, varmemmaksi ja mahdollistaa lisäpalveluiden liittämisen.

Konehuone tarjoaa Nesteelle:

  • Klusteroidun korkean käytettävyyden palvelinarkkitehtuurin päivityksen, datamigraation sekä toteutuksen.
  • Jatkuvaa palvelua toimitetulle IBM:n konesaliympäristölle (asiakastapahtumat, korttilaskutus).
  • Valvontaa ja tietoa asiakastapahtuma- ja korttilaskutusjärjestelmän alustan terveydentilasta.
  • Teknologiaosaamista ja konsultointia arkkitehtuurin kehittämiseen sekä muutosten hallintaan.

Lataa PDF >